Apa kata Pakatan Rakyat jika Anwar Bersumpah ?


Dengan keadaan situasi yang agak huru hara untuk Anwar, beliau semakin terdesak untuk membuktikan bahawa beliau tidak bersalah di atas tuduhan-tuduhan yang dilemparkan kepadanya.

Melihat kenyataan Ezam di Utusan Malaysia hari ini, dimana beliau menyatakan, Anwar Ibrahim sanggup bersumpah dengan menjunjung Al Quran untuk membuktikan dirinya tidak bersalah.

Penulis terfikir, apakah reaksi Pakatan Rakyat jika hal bersumpah ini berlaku. Terutamanya kepada Parti PAS. Apakah reaksi mereka jika Anwar Ibrahim yang juga digelar Anugerah Tuhan kepada Malaysia ini sanggup untuk melakukan sumpah?

Penulis masih ingat akan kes ketika Saiful ingin melakukan sumpah. Parti PAS seperti biasa sebagai pembangkang akan bangkang segalanya. Bermacam-macam fakta, fatwa, hadis dikeluarkan bagi mengutuk tindakan Saiful untuk bersumpah bagi mempertahankan kebenaran beliau.

Malah Tuan Guru Hadi Awang sendiri memberi kenyataan bahawa bersumpah untuk mempertahankan kebenaran adalah satu perkara yang bodoh bagi umat islam.

Oleh sebab itu, jika Anwar Ibrahim bertindak untuk melakukan sumpah menegakkan kebenarannya, maka ini juga adalah salah satu tindakan yang bakal memakan dirinya sendiri.

7 comments:

  1. undibn3/25/2011

    dia ni nak sumpah apa? sumpah laknat ke? boleh terima ke sumpah dia ni. dulu takut nak sumpah, sekarang nak sumpah lak..dah naik menyampah aku tengok..

    ReplyDelete
  2. pejuanglama3/25/2011

    haha dah macam sesumpah pulak. muka memang tak boleh percaya. sumpah air mata darah pun aku tak heran la.

    ReplyDelete
  3. ustazpower3/25/2011

    jangan dihina orang yang ingin bersumpah demi menegakkan kebenaran dirinya. Masyaallah..

    ReplyDelete
  4. mataadil3/25/2011

    Nampak sangat tak adil nya pas ni. Bila time si saiful nak buat sumpah, orang pas kutuk dia habis-habisan. Tapi bila kena dekat si anwar, diorang backing gila2, siap dengan hadis lagi.

    memang tak boleh percaya PAS ni.

    ReplyDelete
  5. gurindam3/25/2011

    parti pas hanya memetingkan diri mereka dan politik mereka. Menggunakan agama islam sebagai senjata dalam perang politik. Bagi mereka yang beriman lemah, mudah untuk terpengaruh dengan segala dakyah pas. Apa yang perlu kita buat ialah dengan ingat kembali ajaran asas agama islam. Jangan terlalu taksub kepada seseorang itu. Kaji dan selidik segala ilmu yang ingin dipelajari. Nilaikan mengikut pemahaman dan interpretasikan mengikut kesesuaian.

    ReplyDelete
  6. razdan3/25/2011

    takbir 3x !!!

    Pas adalah parti islam. Umno adalah kafir laknat. Syirik sesiapa yang sokong umno. Ini janji islam!

    ReplyDelete
  7. undibn3/25/2011

    ler ada lagi si sakai ni. ingat dah lari dah. wei razdan, kalau cetek agama jangan nak berlagak kat sini. memalukan diri sendiri la. Kau tu dah terpengaruh dengan nik aziz. ntah2 anak sedara dia kot.

    ReplyDelete